Ivo Andrićʼs The Damned Yard – An encyclopedia of Existential Suffering

Authors

  • Gabriella Schubert Friedrich-Schiller-Universität Jena

Abstract

The starting point of the narrative of this novel is the historical tragic fate of Sultan Cem, the son of Sultan Mehmed II the Conqueror, who was overthrown from the throne at the end of the 15th century and probably murdered at the instigation of his brother Bayezid. In 1928, Ivo Andrić decided to write a literary novel using this historical event. However, it was not until 1954 that is was published under the title Prokleta avlija [The Damned Yard]. In this article, points of interest are: the reasons for the long genesis of this novel and its links to the biography of Andrić.
The encyclopaedic elements of the novel are treated in the subsequent section. They can be found in the description of the conditions prevailing in the prison and in two narratives: the first is the history of Cem, the second the stay and experiences of the Franciscan brother Petar in the prison of Istanbul (Carigrad) during the 18th century. Andrić connects these narratives with the fate of Djamil, whose tragedy results from his belief that he is Prince Cem.
Suffering, combined with encyclopaedic knowledge of the realities of the Ottoman Empire, is the central theme of the novel. It presents itself in different constellations: 1. The Damned Yard is a place of suffering and hopelessness involving many fates and "calculated" to “enhance the torments of the individual people”; 2. individual suffering manifests itself in the bitter loss which Cem suffers in the struggle with Bayezid for the sultan’s throne; 3. his suffering is repeated in the second course of the novel, in which the tragic fate of Djamil is the centre of the narration. Here, too, a conflict is addressed: the conflict between Djamil's imperial obsession and the reign of terror of Karadjos in the prison.
The tragic fates of Cem and Djamil are two variants of human suffering under the antagonisms of this world, under the collision of viewpoints, trapped in a damned yard. The Damned Yard represents the narrow limits of human existence from which it seeks a way out but is not able to find it. In this sense, this is not only a narrative about what has happened, but also a narrative about suffering that can take place at all times under the same or similar circumstances.

Author Biography

Gabriella Schubert, Friedrich-Schiller-Universität Jena

Wissenschaftlicher Werdegang

  • 1971-77 Studium der Slawistik und Balkanologie, FU Berlin; 1977 M.A.;
  • 1977-82 wissenschaftliche Assistentin, Abteilung Balkanologie des Osteuropa-Instituts der FU Berlin;
  • 1981 Promotion ebd. (Dissertation: Die ungarischen Lehnwörter im Serbokroatischen unter besonderer Berücksichtigung der Rückentlehnun­gen. Erschienen als Band 7 der „Balkanologischen Veröffentlichungen“, Berlin 1982);
  • 1982 Dissertations-Preis der Südosteuropagesellschaft;
  • 1991 Habilitation ebd. (Habilitationsschrift: Kleidung als Zeichen. Kopfbedeckungen im Donau-Balkan-Raum, erschienen als Band 20 der „Balkanologischen Veröf­fentlichungen“, Berlin 1993);
  • venia legendi und Lehrbefugnis für das Fach Balkanologie;
  • 1986-95 Akademische Rätin an der Abteilung Balkanologie,
  • ab 1993 kommissarische Leitung der Abteilung;
  • 1992 Gastprofessur an der Fakultät für Volkskunde der Eötvös-Universität Budapest;
  • Juli 1995 Ruf an die FSU Jena auf die Professur für Südslawistik;
  • neben Südslawistik Aufbau und seit WS 1997/98 Durchführung des interdis­zipli­nären Studiengangs „Südosteuropastudien“ sowie seit Oktober 2006 des von der DFG geförderten, insgesamt auf 9 Jahre konzipierten Graduiertenkol­legs „Kultu­relle Orientierungen und gesellschaftliche Ordnungsstrukturen in Südosteuropa“ an der FSU Jena.
  • Seit 2009 im Ruhestand, jedoch weitere Mitarbeit am obengenannten Graduiertenkolleg.
  • Über 200 Forschungsbeiträge zur Balkanologie, Südslawistik, Hungarologie und Kulturwissenschaft.

 

Mitgliedschaften, Auszeichnungen:

  • Auswärtiges Mitglied der Serbischen Akademie der Wissenschaften Belgrad; Auswärtiges Mitglied der Ungarischen Aka­demie der Wissenschaften Budapest;
  • Trägerin der Kon­stantin-Jireček-Medaille der Belgrader Universität;
  • Mitglied des Präsidiums der Südosteuropa-Gesellschaft;
  • Schriftführende Herausgeberin der „Zeitschrift für Balkanologie“ (Harrassowitz Verlag, Wies­baden);
  • Herausgeberin der Schriftenreihe Forschungen zu Südosteuropa. Sprache . Kultur . Lite­ratur. Harrassowitz Verlag Wiesbaden;
  • Mitherausgeberin der Publikationsreihe „Balkanologie – Sprachen und Kulturen“ (Wien)

 

Forschungsschwerpunkte:

  • Ethnologie und Folkloristik der Ethnien Südosteuropas;
  • Kultursemiotik; Identität und Abgrenzung im Donau-Balkan-Raum;
  • Das Eigene und das Fremde im Spiegel der Literatur;
  • Südslawische Erzähler der Gegenwart;
  • interethnische Kommunikation in Südosteuropa;
  • Kontaktlinguistik;
  • Sprache und Identität;
  • Deutsch-südslawische Kultur- und Wissenschaftsbeziehungen;
  • Hungarologie;
  • Kulturgeschichte der Ungarn

Published

2020-07-14

How to Cite

Schubert, G. (2020). Ivo Andrićʼs The Damned Yard – An encyclopedia of Existential Suffering. Zeitschrift für Balkanologie, 55(2). Retrieved from https://www.zeitschrift-fuer-balkanologie.de/index.php/zfb/article/view/575

Issue

Section

Articles